Give Cycling a Push Implementation Fact Sheet |
Skatinimas/ SĄMONINGUMO DIDINIMAS
TIKSLINĖS VAŽIAVIMO DVIRAČIU TRENIRUOTĖS SKIRTOS SUAUGUSIEMS
Dauguma suaugusiųjų pasirinktų dviratį kasdiene susisiekimo priemone, jei, jų manymu, galėtų tai padaryti. Kai kuriems Europos miestams didelė kliūtis pasikeisti yra važiavimo dviračiu įgūdžių neturėjimas suaugusiųjų tarpe (ar tam tikruose pogrupiuose). Nors kai kurie taip ir neišmoko balansuoti ant dviejų ratų, kiti turi įgauti įgūdžių, reikalingų saugiai ir patikimai važinėti judriomis gatvėmis. Tiksliniai mokymai ir apima šiuos du kriterijus.
Tikslinės suaugusiųjų važiavimo dviračiu mokymo pogramos, tai grupinės programos, kuriose suaugusieji įgauna įgūdžių reikalingų saugiai ir patikimai dalyvauti eisme. Mokymas gali būti skirtas tiems, kurie neišmoko važiuoti dviračiu vaikystėje arba orentuotas į grupę žmonių, kurie moka važiuoti, tačiau nepasitiki savo jėgomis judriose gatvėse.
Mokymo programų tikslas yra padėti suaugusiems įveikti pagrindines važiavimo dviračiu kliūtis: nemokėjimą važiuoti dviračiu ar įgūdžių ir pasitikėjimo trūkumą važinėjant miesto aplinkoje. Juk suaugusieji yra potencialūs dviratininkai.
Suaugusiųjų važiavimo dviračiu mokymo programos yra tinkamiausios ir labiausiai reikalingos tose miesto teritorijose, kur atstumai tarp išvykimo ir atvykimo vietų yra pakankamai nedideli, kad juos būtų lengva pasiekti dviračiu. Miestuose, kur dviračių transportas dra nėra labai populiarus, tikslinė grupė gali būti labai plati. Miestuose, kur dviratininkai sutinkami dažnai, pagrindinis dėmesys turi būti skirtas mažesnėms grupėms, kurios neįeina į pagrindines.
Tikslinė grupė skirta suaugusiųjų važiavimo dviračių mokymo programai, priklausys nuo miesto tipo ir jo konkrečių poreikių.
Miestuose, kur dviračių transportas dar nėra labai paplitęs, tikslinė grupė gali būti gana plati: suaugusieji, kurie turi nuosavus dviračius, bet šiuo metu nevažinėja arba važinėja tik pramoginiais tikslais.
Labiau pažengusiuose miestuose, kur važiavimas dviračiu yra integruotas į miesto gyvenimą, dėmesys turi būti skirtas ne į pagrindines grupes (kai kurie gali net jaustis atskirti nuo miesto kultūros, dėl negalėjimo važinėtis dviračiu). Tai, pavyzdžiui, imigrantai iš kitų šalių, kur važiavimas dviračiu neturi nieko bendra su kultūra, senjorai arba asmenys, turintys fizinę negalią (kurie gali būti aprūpinti specialiai suprojektuotais dviračiais, triračiais ar elektriniais dviračiais)
Labai pažengusiuose miestuose: viena iš grupių, nurodytų aukščiau (ar abiejų derinys).
Yra didelis potencialas bendradarbiavimui, siekiant įgyvendinti suaugusiųjų dviračių važiavimo treniruočių programas. Programose, kurios orentuotos į suaugusiuosius, kurie turi nuosavus dviračius, tačiau nenaudoja jų (arba naudoja tik pramoginiais tikslais), pontencialūs partneriai galėtų būti:
Vietos viešojo transporto operatoriai kaip partneriai reklamos srityje arba kaip finansiniai remėjai.
Vietinės ar nacionalinės dviračių organizacijos gali pasitarnauti kaip treniruočių programos vertintojai, kaip instruktoriai (arba gali būti pasamdyti vykdyti mokymo programą).
Sveikatos įstaigos ar organizacjos, kaip sveiko ir aktyvaus gyvenimo būdo šalininkai.
Vietos įmonės (draudimo bendrovės ar kitos, susidomėjusios sveika visuomene ar susijusios su "žaliu" transportavimu) kaip finansavimo partneriai.
Vietinės dviračių parduotuvės gali padėti kaip partneriai reklamos srityje. Pavyzdžiui, galėtų klientams siūlyti įsigyti dviratį ir gauti nemokamus (arba su nuolaida) dviračio vairavimo kursus.
Vietinės žiniasklaidos priemonės naudojamos skatinimui.
Vietiniai darbdaviai galėtų skatinti savo darbuotojus pasirinkti sveiką, "žalią" transporto priemonę (pavyzdžiui, sumokėdami už darbuotojų kursus).
Vairavimo mokyklos. Tuose miestuose, kuriuose žinios apie dviratininkus ir dviračius yra gana žemos, reikėtų plėtoti santykius su vairavimo mokyklomis. Jie galėtų būti skatinami įraukti informacijos apie dviračių kursus į savo mokymo programas.
Siūloma kurso trukmė ir turinys skirsis priklausomai nuo tikslinės grupės, tiems kas mokosi "nuo nulio" reikės daugiau laiko, nei tiems kas nori įgauti įgūdžių reikalingų važinėjant mieste.
Važinėjant gatvėmis su patyrusiu instruktoriumi mokinys įgauna daugiau pasitikėjimo savimi ir jis bus įtikintas rinktis dviratį dažniau. Į suaugusiųjų važiavimo dviračiu mokymo programą turėtų įeiti: eismo teorija, dviračio naudojimo praktika ir važiavimas gatvėmis su instruktoriumi.
Galime neišradinėti dviračio iš naujo (t.y. kurti naujas mokymo programas, kurios jau yra sukurtos kitur), o susisiekti su miestais, kurie jau yra sukūrę panašias važiavimo dviračiu treniruočių programas.
Išlaidas, kurios atsiras įgyvendinant programą, sudaro: programos plėtra, programos administravimas, instruktorių atlyginimai, relama ir skatinimas, programų vertinimas, medžiagos ( liemenės, remonto įrankiai, įspėjamieji kelio ženklai ir t.t)
Suaugusiųjų važiavimo dviračiu treniruotės yra orentuotos į pagrindinį barjerą: sugebėjimą važiuoti dviračiu apskritai.
Poveikis gali būti santykinai lengvai išmatuotas, suskaičiavus dalyvių skaičių ir sekant tyrimų duomenis.
Nuolat didėjantis dviratininkų skaičius gali pasitarnauti kaip informacijos šaltinis susijęs su naujokų dviratininkų poreikiais jūsų mieste ar mistelyje.
Nauji dviratininkai dažniausiai yra labai patenkinti savo sprendimu. Tai puiki skatinimo priemonė.
Kai kurioms grupių mažumoms tokie kursai tampa bendravimo ir susijungimo į pagrindines visuomenės dalis šaltiniu (pvz. kai jie gali važinėtis su savo vaikais ar anūkais i mokyklą)
Suaugusiųjų važiavimo dviračiu treniruočių programos vienu metu gali būti pasiekiamos mažam žmonių skaičiui ir tuo pačiu būti brangios (ypač ankstyvosiose stadijose).
Tam, kad programa būtų efektyvi, reikalingas įsipareigojimas teikti programą reguliariai ilgą laiką.
Miestuose, kur žmonės nelabai vertina dviračius, gali būti sunku praktiškai įgyvendinti programą dėl finansinių sunkumų.
Dalyvių tyrimo metu, pasibaigus treniruotėms bus įvertintas jų pasitenkinimo lygis. Dalyvių skaičius renginio metu parodys susidomėjimą renginiu.
Tolesni tyrimai (pvz. 6 mėnesių ir 1 metų po kursų baigimo) parodys ar mokymo programa davė norimą rezultatą, t.y. ar dalyviai naudoja dviratį kaip transporto priemonę. Tokie tyrimai gali būti valdomi (ir rezultatai sukaupti) internetinėmis apklausomis, skiriant tam mažai lėšų.
Sėkmės veiksniai ir kliūtys
Įvairių bednruomenės sektorių bendradarbiavimas yra labai vertinamas (verslo, viešojo transporto, vyriausybės, sveikatos priežiūros, žiniasklaidos ir t.t) dėl finansinės paramos, bei suteiktų galimybių.
Suaugusiųjų mokymo kursai bus vertinami bendruomenėse pagal tai, kiek laiko jie trunka, kokią naudą suteikia ir kiek kainuoja. Jei dviračiai mieste nėra labai vertinami, reikės daugiau pastangų įtikinti žmones, kad jie investuotų daugiau laiko ir pinigų į treniruočių programas.
Labai tikėtina, kad miestuose, kur dviračiai nėra labai populiarūs, žmonės nenorės mokėti už kelių valandų dviračio vairavimo kursus. Siūlant kursus nemokamai galima būtų įveikti išlaidų barjerą, tačiau taip padarius atsirastų kitų pasėkmių: žmonės gali nepakankamai įvertinti paslaugas, kurios jiems yra suteikiamos arba neatvykti į užsiregistruotus kursus nes už tai nemokėjo. Taigi apmokestinti kursus yra gera mintis, tačiau mokestis turi būti nedidelis.
Skatinimas yra svarbiausias siekiant sėkmės.
Miestuose, turinčiuose mažą transporto rūšių pasiskirstymą, važiavimas dviračiu laikomas rizikinga veikla. Yra būtina kurti saugią, malonią ir linksmą aplinką.
Programos orentuotos į tikslines visuomenės grupes (pvz. imigrantus) gali būti netinkamos miestuose, kur mažai dviratininkų, tačiau turi būti dedamos pastangos, siekiant jų neišskirti iš programų skirtų didesnei auditorijai. Tai gali būti vykdoma, reklamuojant programas didesnių imigrantų grupių kalbomis arba pasamdant tam tikros tautybės instruktorius.
Tilburgas (NL) – Dviračių švietimas skirtas moterims imigrantėms
Moterų imigrančių centras esantis Tilburge, jau 25 metus siūlo dviračių vairavimo kursus moterims imigrantėms. Kursai vyksta 10-12 žmonių grupėje. Jų trukmė 10 savaičių, skiriant 1 valandą per savaitę. Ši programa yra finansuojama vietinės administracijos kartu su apskričių, nacionalinių arba kitų specialių finansavimo šaltinių lėšomis. Kiekvienas iš dalyvių moka €25.
Pamokos yra suskirstytos į kelias dalis: važiavimo dviračiu, teorinę ir socialinę. Visos 3 dalys yra vienodai svarbios. Važiavimo dviračiu pamokos padėjo moterims keliais aspektais: važiavimas dviračiu yra greitas ir pigus būdas keliauti, padeda kurti pasitikėjimą ir nepriklausomybę tarp dalyvių, taip pat suteikia fizinių pratimų. Kursai ne tik padėjo moterims įgauti reikiamų įgūdžių važiuojant dviračiu, bet tuo pačiu tapo ir susirinkimo vieta, kur moteris gali bendrauti ir keistis informacija. Kursai baigiasi baigiamuoju egzaminu ir jį išlaikiusieji gauna sertifikatą.
1996 metais Tilburge buvo įkurtas Steunpunt Fiets (dviračių palaikymas). Ten, moterų imigrantų centras ėmėsi iniciatyvos parengti mokymo medžiagą dviračių važiavimo kursams, kurie yra siūlomi daugelyje miestų ir kaimų. Steunpunt Fiets tikslas yra remti moterų imigrančių integraciją į dviračių transporto populiarinimą visoje šalyje.
Daugiau informacijos: www.steunpuntfiets.nl/English.html arba http://www.fietsvriendinnen.nl/ (tik olandų kalba) arba susisiekti su Angela van der Kloof a.vanderkloof@mobycon.nl
Tilburgas tai miestas, kuriame dviračiais naudojasi maždaug 30% gyventojų.
Nuotraukos: Angela van der Kloof, Mobycon, Nyderlandai
Vankuveris (CA) – programa, skirta orentuotis dideliame mieste
Programa orentuota į suaugusiuosius, kurie į yra potencialūs dviratininkai. Ši programa remia vetinę reklamą "su dviračiu į darbą". Potencialūs dalyviai išreiškė susidomėjimą, tačiau nėra važinėję dviračiu jau daugybę metų, todėl jiems prireikė pagrindinės informacijos.
Vienos dienos programą sudaro: eismo teorija, dviračio vairavimo praktika, atliekama tuščioje mašinų stovėjimo aikštelėje ir lėtas grupinis dviejų valandų važiavimas keliu. Programą kuruoja Vankuverio apskrities dviratininkų koalicija. Pradinis finansavimas buvo gautas iš vietinės kredito firmos dotacijos. Kitos lėšos buvo gautos iš dalyvių taip pat iš vietinių savivaldybių ir Metro Vancouver transportavimo institucijos. Daugiau informacijos: www.vacc.bc.ca/cycling/cycling.php?pageID=5 ar susisiekiant su: info@vacc.bc.ca.
Vankuveris tai miestas, kuriame dviračiais naudojasi 3.5% gyventojų.
Targeted Bicycle Training
Programmes page